Laatste dagen Nieuw Zeeland

8 april 2008 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Kia Ora!!!

Nou het is dan toch bijna zover... ik ga het mooie en zeer gastvrije (vriendelijke) Nieuw Zeeland binnen 2 dagen verlaten......

Na Wellington ben ik verder richting het noorden van het noordereiland gereist en na een busreis van ongeveer 8 uren ben in Rotorua aangekomen. Rotorua is een stad in het midden van het noorder eiland wat een rijke cultuur heeft betreffende de originele bewoners van NZ, de Maori, en haar thermale baden. Als stad stelt het, in mijn ogen, niet zo veel voor maar de Maori cultuur is hier erg aanwezig, op het zuidereiland is dit minder prominent aanwezig. Na  het snel opwarmen van mijn diner (met een heerlijk NZ wijntje uit de Marlborough streek, aanrader!!!!) ben ik lekker voor de tv gaan hangen en heb Lord of the Rings 1 gekeken.
De volgende ochtend, 4 april, ben ik de dag relaxed begonnen en later in de ochtend nog relaxter gemaakt door een paar uurtjes in de Polynesian Spa (http://www.polynesianspa.co.nz) door te brengen, met baden van 38-42 graden. Heerlijk relaxen en genieten van het uitzicht. Rond 18 uur werd ik voor een Maori hangi opgepikt bij het hostel. Deze hangi hield in dat we konden genieten van een Maori avond met eten, dans en zang. Het blijft toeristisch en commercieel maar zeker waard om mee te maken en vooral een stukje van hun cultuur mee te maken en te begrijpen, ik vond het in ieder geval zeer interessant en de moeite waard!  Deze avond heb ik doorgebracht bij de Mitai familie/stam, http://www.mitai.co.nz. En het grappige is dat onze buschauffeur tevens een 'krijger' en onze gids was bovendien doet de hele familie mee! (de Mitai wel te verstaan ;-))
Aangezien ik zaterdag niet naar Waitomo Caves hoefde te reizen om daar te overnachten, had ik een extra dag dus een dilemma, hoe moet ik deze dag doorbrengen.... na lang nadenken en veel wikken wegen heb ik dan toch maar besloten om een spa te gaan doen in Hells gate (http://www.hellsgate.co.nz/) , ach ja als je er toch bent .... Dus heerlijk genoten van een mud and sulpher spa en zie er weer strak en jong uit ;-).
En toen brak de dag aan, het is nu zondag 6 april, om op pad te gaan voor mijn Lost World Tour in Waitomo Caves, http://www.waitomo.co.nz/... nou en wat een goed begin van de dag. Ik stond al om 7 uur te wachten voor mijn pick up en rond 07.45 dacht ik uiteindelijk dat er misschien iets niet helemaal goed ging, en ja hoor, waren ze mij vergeten (ongeloofelijk maar toch waar). Gelijk allemaal paniek, ik kon gelukkig mijn 10 uurtje verzetten naar 11.30 en om 9 uur heeft 1 persoon mij in een busje naar Waitomo Caves gebbracht (ongeveer 2 uren rijden).
En daar aangekomen bleek dat ik helemaal alleen met de gids, Rob uit Londen,  op pad zou gaan, wat een VIP treatment!!!. Na een autotochtje van 20 min kwamen we bij het begin punt aan. Ik werd in een overal gehesen compleet met witte laarzen, rode helm en een tuigje (lekker strak voor mij al lastig stel je voor hoe het bij de man zou zitten ;-)) en na de laatste check gingen we op pad. Eerst nog een kleine blik door een andere grot ingang genaamd de Window, kon je 80 meter naar beneden kijken, prachtig!!! Daarna naar de platform, nou het uitzicht, 100 meter naar beneden, was gewoon weer prachtig, werd een klein beetje zenuwachtig toen ik boven het gat op een balk moest plaatsnemen maar toen we naar beneden gingen voelde het gwoon heerlijk. Ik heb zo genoten van het uitzicht en de natuur om je heen die 100 meter waren zo voorbij en je voelt je ook wel een beetje in een lost world, lekker stil en alleen in een groene omgeving zo onwerkelijk. Helaas kon ik geen foto's maken alleen maar boven de grond. Rob heeft ze in de grot van mij gemaakt en deze kon ik, hoe commercieel, later op een cd laten branden.  Na een tocht van opngeveer 1.5 km in grot hebben we nog wat glowworms gezien en moest ik 30 meter omhoog klimmen op een ijzeren ladder (zonder kooi en tussentijdse platform) recht omhoog en alleen beveiligd aan een lijn. Blijft avontuurlijk en ontzettend mooie ervaring.
Gisteren, maandag 7 april, ben ik per bus vertrokken naar Auckland en heb me gesettled in een hostel in een rustige wijk van deze stad, genaamd Parnell. Vandaag en morgen nog een beetje shoppen en dan vertrek ik donderdag om 06.15 naar Melbourne!!!
Liefs, Willeke

Foto’s

3 Reacties

  1. Wencke & Marco:
    8 april 2008
    JOEHOE!!! Zijn benieuwd naar je commerciele foto's, dus kom maar op. Nu echt officieel jaloers hoor na je Waitomo-avontuur!!!! Have fun bij de Aussies vanaf donderdag.
    Liefs van ons.
  2. Janette:
    8 april 2008
    Hoi Willeke,

    Elke keer weer geweldig om je verhalen te lezen! Je maakt werkelijk van alles mee. Nog even genieten van Nieuw Zeeland en dan op naar Australie. See you later!
  3. nastasja:
    9 april 2008
    weet je........................................................................................................................................................................... jaloers en niet zo'n klein beetjs ook. Ik maar bikkelen (erg hard momenteel)en jij maar genieten. Ga ik geloof ik ook doen, later als ik groot ben.
    geniet ze meissie. tot snel, dikke knuf Nastasja